Tietoja Minusta
Olen Jutta Dahlin, 44- vuotias puheterapeutti ja minulla on 14 vuoden työkokemus takana. Tästä ajasta olen tehnyt 9 vuotta töitä lasten kanssa, joilla on diagnosoitu kielellisiä erityisvaikeuksia. Minulla on voimassaoleva sopimus Kelan kanssa. Olen myös kouluttautunut lasten sairaanhoitajaksi ja ollut töissä Suomessa, Englannissa sekä Norjassa keskosten tehohoidon parissa.
Erityisosaamistani puheterapeuttina ovat dyspraksia sekä viivästynyt puheen ja kielen kehitys. Minulla on kokemusta myös pienten lasten syömisen haasteista sekä monikulttuuristen perheiden kanssa työskentelystä. Toimintatapaani kuuluu vanhempien aktiivinen osallistuminen puheterapiaan.
Puheterapia
Useimmiten lapsi ohjataan puheterapeutin tutkimuksiin lastenneuvolan ikäkausitarkastuksesta. Myös muut lasta hoitavat ja kuntouttavat tahot voivat ohjata lapsen puheterapeutille. Osassa kuntia vanhemmat voivat myös itse varata ajan puheterapeutille. Käytäntö vaihtelee eri kunnissa.
Puheterapeutin tehtävänä on arvioida, onko kyseessä normaali, viivästynyt vai poikkeava puheen ja kielenkehitys. Lievemmillään lapsella voi olla jokin äännevirhe. Lapsen puhe voi olla samanikäisiin verrattuna hyvin vähäistä tai epäselvää ja/tai hänellä voi olla puheen ymmärtämisen vaikeuksia. Lapsella saattaa kielellisen häiriön lisäksi olla kontaktihäiriö tai poikkeavuutta vuorovaikutuksessa.
Lapsella voi myös olla esimerkiksi kielen kehityksen erityisvaikeus (SLI, dysfasia), autismi, kuulo- tai kehitysvamma. Lisäksi lapsella voi ilmetä äänihäiriöitä, änkytystä tai ongelmia syömisessä ja nielemisessä. Mikäli lapsen vaikeudet ovat suuret tai muillakin kuin puheen tai kielen osa-alueella, tarvitaan usein moniammatilliset tutkimukset diagnoosin ja riittävien tukitoimenpiteiden, kuten kuntoutuksen järjestämiseksi. Niiden pohjalta puheterapeutti yhdessä lapsen lähiympäristön ja muiden asiantuntijoiden kanssa suunnittelee ja toteuttaa tarvittavat tukitoimenpiteet.
Puheterapeutti tekee moniammatillista, ohjaavaa ja konsultoivaa yhteistyötä lapsen lähiympäristön, kuten päivähoidon, koulun, kehitysvammahuollon ja muiden kuntouttavien tahojen kanssa. Entistä enemmän puheterapeutin työtehtävissä korostuu vanhempien ja lapsen lähi-ihmisten ohjaaminen.
Tunnetaitoryhmät
Lasten Tunnetaito-ohjaajien pitämien tunnetaitoryhmien tavoitteena on kasvattaa lapsen tai nuoren tietoisuutta omista tunteistaan, vahvistaa lapsen tunnekehoyhteyttä ja tukea tunnetaitojen oppimisessa kokemuksellisesti.
Lasten Tunnetaito-ohjaajakoulutuksen mukaisissa lasten tunnetaitoryhmissä taitoja harjoitellaan monimenetelmällisesti luovin ja toiminnallisin keinoin. Tunnetaitomenetelmiä voidaan käyttää ikätasoittain muokaten aina 3-16-vuotiaiden kanssa, myös aikuisten kanssa.